Olomouc, Praha, Brno, Ostrava a nyní i Zlín. Tady všude už mají lidé možnost zvolit si nové revoluční a ekologické nakupování. A jelikož v Rádiu Kroměříž sledujeme všechny podniky, které mají smysl a jsou originální, vypravili jsme se do obchodu zjistit, jak se tam nový koncept nakupování uchytil.
Podařilo se nám i vyzpovídat majitelku obchůdku, zúčastnit se workshopu šití vlastních pytlíčků, který se zde konal a odjet s plným kufrem domácích těstovin. Obchod je neuvěřitelnou oázou barev, vůní a nezvyklé harmonie, kterou bychom si s nakupováním nikdy předtím nespojili. Po příjezdu jsme se cítili nabití a spokojení. To by se nám po návratu ze supermarketu stalo jen těžko. Doufáme, že brzo takový obchod dorazí i do Kroměříže.
O co jde?
Smyslem bezobalového obchodu je předcházet vzniku odpadu a co nejméně vyhazovat. Proč máme po každém návratu z nákupu deset igelitových sáčků a velkou tašku k tomu? Jde o zbytečný odpad, který nás otravuje a příroda ho rozkládá 25 let (papírový sáček se oproti tomu rozkládá jen 4 měsíce – to je rozhodně lepší varianta)
Lidé si sami nosí do obchodu prázdné dózy a plátěné tašky
Koncept bezobalového nakupování spočívá v tom, že si lidé z domu do obchodu vzorně nosí prázdné dózy a plátěné pytlíčky. Vyloží je na pult a nechávají plnit potravinami. Kořením, rýží, těstovinami, moukou, pečivem, kávou. Seženete tady i různé oleje, ocet, ovocné pyré a šťávy. Nyní se majitelé chystají i na prodej domácí kosmetiky. Už teď tady můžete koupit například hebké látkové tamponky na odličování, které jednoduše operete a můžete používat znovu a znovu.
Bez obalu je úplně odlišný koncept nakupování, který vás neustále něco nového učí
Když se každý zamyslí nad svou spotřebou, přijde na to, že ne všechny věci musí nakupovat v supermarketech na jedno použití. Možná vám veškerá změna bude trvat déle. Jde o úplně odlišný koncept nakupování, kdy je potřeba víc plánovat, jaké potraviny jsou potřeba, nachystat si nádoby či textilní pytlíčky (které si můžete sami ušít) a pak jít nakoupit. Tedy chce to čas. Právě v samotném obchůdku se můžete spoustu věcí naučit, komunikovat, dávat si rady a tipy s lidmi i majitelkami, které všechno perfektně a ochotně zákazníkům vysvětlí a inspirují je.
Dříve neexistovala alternativa pro lidi, kteří nemají rádi supermarkety
,,Každý má právo na svůj životní styl. Chtěli jsme vymyslet alternativu pro lidi, kteří nemají rádi supermarkety a chtějí si užít nakupování v klidném a inspirativním prostředí. U nás získáte tipy a rozšíříte si obzory o potraviny, které jste vůbec neznali. Je to mnohem zábavnější forma nakupování.“
prozradila Rádiu Kroměříž majitelka obchodu Bez obalu Zlín, paní Ingrid Poppe. Ochotně nám odpověděla i na pár našich zvídavých otázek...
ROZHOVOR S MAJITELKOU OBCHODU INGRID POPPE
Jakou máte zatím u lidí odezvu?
Myslím si, že ta odezva je strašně dobrá, lidé nám hodně fandí a jsou rádi za ty potraviny. Pravidelně se vrací, protože poznali, že jsou ty potraviny kvalitní a čerstvé – pociťují ten rozdíl.
Samozřejmě je i hodně skeptiků, ale mám pocit, že ti ani nevědí, že existujeme.
V čem je u vás nakupování jiné?
To nakupování u nás je hrozně sociální. Není to takové neosobní jako například v Bille nebo jiných supermarketech. Nemusí k nám chodit jen lidé, kteří problematice rozumí a orientují se ve fairtrade produktech. Každému, kdo k nám přijde, se věnujeme, bavíme se o receptech, o postupech, povídáme si s ním a věci mu vysvětlujeme. Dáváme lidem ve výběru alternativu. Můžete u nás sehnat rýži, ale i pohanku, která je na rozdíl od rýže lokální.
Je pravda, že až desítky procent ceny platíme za obal, který následně vyhodíme?
Je to tak. Lidé mají pocit, že musí být u nás potraviny strašně drahé, protože jim nabízíme něco nového a poctivějšího. Hodně se diví, když u nás platí méně než v supermarketech. Je to tím, že si neúčtujeme procenta za obaly. Navíc v našem obchodě plánujeme úplně odkrýt cenovou strategii, aby každý zákazník věděl, za kolik jsme suroviny nakoupili a jakou na ni máme marži. Chceme tím lidem opravdu otevřít oči.
Máte tady něco, co člověk v supermarketech nesežene?
Máme například lokální těstoviny – vyrábí je paní z Uherského Hradiště přímo pro nás a ty jsou opravdu fantastické. Na ty si chodí lidé hodně.
Zpozorovala jste, jaká cílová skupina k vám chodí nejvíc?
Charakteristika naší cílové skupiny je vymezena životním stylem a ne věkem. Chodí k nám jak středoškoláci, tak senioři. Lidé, kteří se snaží přistupovat zdravě k spotřebě, svému zdraví i odpadu.
Myslíte, že mají takové obchůdky budoucnost?
Myslím, že ano. V poslední době je boom bezobalových obchodů. A je to důležité, protože konečně vzniká nějaká alternativa. Když chtějí lidé supermarket tak mají nespočetný výběr. Proč bychom nemohli mít na výběr i my, kteří chceme kvalitní potraviny ve vlastních obalech?
Nahlédněte do Bez obalu Zlín pomocí fotek, poté to zkuste i osobně :)
autor: Dominika Konečná