Nové plovoucí molo je navrženo jako rychlé a efektivní řešení pro rostoucí poptávku po kotvení malých plavidel, a to na dobu, než dojde k realizaci rozšíření stávajícího betonového mola a odpovídajícího zázemí.
Plovoucí přístaviště systému Jetfloat, dlouhé 50 metrů a široké 1,5 metru, bude umístěno vedle stávajícího betonového mola směrem k Mostu J. A. Bati a umožní podélné stání v jedné řadě malých plavidel až do naplnění své kapacity. Molo, které bude provozováno nepřetržitě během plavební sezóny od 1. května do 30. září, umožní lodím kotvit maximálně po dobu 24 hodin. Jeho provoz bude řízen Provozním řádem vydaným ŘVC ČR, které je zároveň majitelem mola. Stání u mola bude bezplatné. Na ploše mola včetně přístupové lávky se bude moci najednou pohybovat nejvýše 20 osob. Z plovoucího mola nebude možné provozovat rybolov, nebo se v jeho blízkosti koupat.
V současné době je na stávající přístavní hraně umístěno 6 větších a 10 menších pacholat – zařízení pro uvázání lodí, pro větší komfort lodí jsou zde usazeny 4 sloupky se čtyřmi elektrickými přípojkami. V horní části přístaviště je k dispozici pítko, mobilní toaleta, dvě lavičky a odpadkový koš a do budoucna město plánuje zázemí ještě vylepšit.
Hlavním účelem zřízení nového mola je umožnit stání většímu počtu lodí, než je tomu doposud. Starosta města Uherské Hradiště Stanislav Blaha nepochybuje, že zvýšení kapacity přístaviště vytvoří také nové a lepší podmínky pro další rozvoj rekreační vodní dopravy.
„Rozšířením stávající hrany se rozhodně zkvalitní infrastruktura této oblíbené vodní cesty. Nové plovoucí molo přinese nejen vyšší komfort pro uživatele rekreační vodní dopravy, ale zároveň nabídne novou motivaci pro všechny, kteří se dosud s plavbami po řece Moravě a Baťově kanálu teprve seznamují,“ řekl starosta. Podle něj se novými možnosti zvýší i atraktivita vodní cesty a města samotného, což napomůže zvýšení turistického ruchu. „Uherské Hradiště bude dostupnější většímu počtu lidí připlouvajících k nám po vodě. Ze samotného přístaviště je to do historického centra pouhých pár minut pěšky, “ uvedl starosta Blaha.
Baťův kanál, původně vybudovaný pro přepravu uhlí (1934 – 1938), se dnes stal významnou turistickou atrakcí a centrem rekreační plavby, kterou v roce 2024 využilo na 85.000 návštěvníků. Město Uherské Hradiště je přitom na 53 kilometrů dlouhé trase kanálu jedním z významných míst.
Přístavní hrana v Uherském Hradišti umožňuje turistům, kteří do města přijedou lodí, procházku do nedalekého centra města, blízkost autobusové zastávky pak nabízí rychlejší přepravu do vzdálenějších částí města, a tím lepší dostupnost atraktivit v těchto částech - Parku a skanzenu Rochus, rozhledny Rovnina v Mařaticích nebo Výšiny sv. Metoděje v Sadech. Výhodou pro ty, kteří přijedou i s kolem, je pak napojení na cyklostezky – Uherskohradišťskou a Moravskou stezku.
Město Uherské Hradiště se v souvislosti se zřízením nového plovoucího mola zavázalo k několika podpůrným činnostem včetně dohledu nad dodržováním pravidel užívání mola prostřednictvím městské policie, zajištění úklidu mola a přístupové lávky, provádět bude také jeho demontáž a opětovnou instalaci, jak v rámci sezóny, tak také v případě povodňových stavů.
„Prostory pro instalaci mola se budou předávat v průběhu února, samotná instalace proběhne před zahájením plavební sezóny,“ upřesnil starosta Blaha.
Zdroj: Město Uherské Hradiště