Radio Kroměříž můžete poslouchat na frekvencích Kroměřížsko 103.3 FM, Uherské Hradiště 88.2 FM
Poslouchejte živě Rádio kroměříž

Právě posloucháte: Nonstop Mix Radia Kroměříž

Výběr přehrávače

JSME TU PRO VÁS

+420 577 477 123

VZKAZ DO STUDIA



Kulturní servis - Kroměřížsko.info

Pracovní servis

Psí domov

Ve Zlíně vybudují dopravní tunel

02.02.2022

Vybudování čtyřpruhového silničního tunelu pod částí třídy Tomáše Bati, který by zklidnil centrum Zlína, je technicky možné. Hloubený tunel o délce 1,1 kilometru by bylo reálné postavit za čtyři roky. Vyplývá to ze studie proveditelnosti tohoto záměru, kterou obdržela zlínská radnice od zpracovatele.

Myšlenka na svedení intenzivní silniční dopravy v centru Zlína pod zem není nová. Objevila se v generelu dopravy v roce 2016. Zájem o tento způsob řešení narůstajícího problému centra Zlína s intenzivním provozem automobilů se podařilo dotáhnout do zadání studie proveditelnosti v roce 2020.

Hlavním účelem záměru je převedení tranzitní dopravy a zklidnění středu města. Tunel by měl odvést z centra Zlína asi 18 000 aut denně.

Zpracovatel studie proveditelnosti zvažoval několik variant, z nichž jedna byla doporučena k další projektové přípravě. Místním, chodcům, cyklistům a motoristům tunel v centru do budoucna výrazně ulehčí pohyb po městě. Z pohledu trvale udržitelného rozvoje je to pro Zlín nejvýhodnější řešení.

Tunel by měl být veden ve stopě třídy Tomáše Bati v délce přibližně 1 100 metrů. Zahloubení silnice je navrženo v úseku mezi křižovatkami s ulicí Březnická a s ulicemi Hluboká, Lorencova. Počítá se s dvoutubusovým tunelem se dvěma plnohodnotnými jízdními pruhy v každém směru. Oproti návrhu z generelu dopravy města Zlína, z něhož zadání studie vychází, bylo zrušeno napojení Dlouhé ulice na tunel. To by totiž bez zásadního zásahu do stávající zástavby nebylo technicky možné. A tunel byl prodloužen oproti původní myšlence přibližně o jednu třetinu.

V oblasti Náměstí Míru a mezi parky dojde podle studie proveditelnosti k přeměně třídy Tomáše Bati na pěší zónu s přístupem MHD a zásobování. Náměstí Míru tak bude celistvé, nerozdělené frekventovanou komunikací. Park Komenského a Sad svobody se propojí. V oblasti náměstí Práce navrhují zpracovatelé studie zcela zrušit třídu Tomáše Bati, což by přispělo k výraznému rozšíření veřejného prostoru v jinak obtížně urbanisticky využitelné oblasti. Podchod chtějí zpracovatelé nahradit přechodem pro chodce s přejezdem pro cyklisty a zároveň navrhují několik dalších nových přechodů s přejezdy pro cyklisty. Lépe se tak pro nemotorovou dopravu propojí náměstí Práce s továrním areálem. Ulice Štefánikova a Osvoboditelů budou nově obousměrné a budou opatřeny jízdními pruhy pro cyklisty. Všechny přechody v této oblasti se zkrátí a rozdělí ochrannými ostrůvky.

Pro město Zlín by byla výstavba tunelu z vlastního rozpočtu finančně nedostupná. Předpokládá se však, že investorem by mělo být Ředitelství silnic a dálnic, protože jde o státní silnici. „Po celou dobu záměr komunikujeme s ŘSD, které na studii proveditelnosti také spolupracovalo. Poslali jsme jim i návrh společného memoranda o této stavbě. Dalším krokem by mělo být uzavření smlouvy o spolupráci a o společném postupu zadavatelů. Potom by následovalo posuzování vlivu stavby na životní prostředí a zadání dokumentace pro územní rozhodnutí,“ nastínil další kroky Michal Čížek. Podle zpracovatelů studie proveditelnosti by zahájení stavby bylo reálné nejdříve v roce 2030 a ukončení o necelé čtyři roky později.

Historickým centrem Zlína nyní prochází hlavní silniční tah – státní silnice I/49. Intenzita provozu v obou směrech dosahuje téměř 40 tisíc vozidel denně, což tvoří výraznou bariéru v pohybu pěších a znehodnocuje městský prostor. Vzhledem k okolní zástavbě a terénu ani není možné odvést dopravu jinými ulicemi.

Před zadáním studie proveditelnosti na tunel se zvažovalo několik variant převedení dopravy mimo centrum Zlína, všechny ale byly vyhodnoceny jako ještě dražší a méně účinné, protože velká část dopravy má svůj zdroj či cíl právě v širším centru města. Na tranzitní dopravu připadá ve Zlíně jen asi 8 procent vozidel, která projíždějí centrem města.

Je dobré si uvědomit, že neexistuje jednoduché a jednoznačné řešení, že nikdy nikdo nevymyslí jednu velkou infrastrukturní stavbu, která by odstranila všechny problémy dopravy ve Zlíně. Řešení sestává z desítek větších i drobnějších opatření (v oblasti MHD, pěších, cyklo a individuální dopravy), která budou přijatelným způsobem motivovat uživatele k dopravnímu chování naplňujícímu strategické cíle města.

Zdroj: Město Zlín