Firem zaměřujících se na prodej na tzv. „předváděcích akcích“, akcích, které se konají mimo vlastní provozovnu prodávajícího, je celá řada. Cílovou skupinu tvoří zejména senioři. Velký počet poškozených seniorů v poradnách Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska potvrzuje, že předváděcí prodejní akce patří stále k nejproblematičtějším formám prodeje v celé České republice.
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska vítá každou iniciativu, která upozorní na manipulace, nátlak, ponižování a až vyloženě agresivní chování prodejců vůči seniorům. Sdružení uvítalo petiční akci, která v souvislosti s touto problematikou vznikla. Petice vyzývá vládu a zákonodárce, aby zabránili nemorálnímu jednání vůči seniorům na předváděcích akcích a přijali potřebná opatření.
Petice je k dispozici také v rámci všech výjezdních poraden Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska. Adresy a otevírací doby jednotlivých poraden jsou k dispozici na
www.sos-msk.cz.
Např. výjezdní poradna Sdružení obrany spotřebitelů je v Kroměříži otevřená každou první středu v měsíci od 13 do 17 hod. v prostorách Městského úřadu - živnostenský odbor, Husovo náměstí, budova B, 1. patro. Tel.: 573 321 307, 720 436 006, e-mail: poradna@sos-msk.cz.
Protože nejlepším způsobem, jak nepodlehnout těmto praktikám, je na podobné akce vůbec nejezdit, věnuje Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska pozornost zejména prevenci a varování před těmito akcemi. V letošním roce probíhá v městech Moravy a Slezska cyklus přednášek ve spolupráci s Českou obchodní inspekci, inspektorát Moravskoslezského a Olomouckého kraje a městskými úřady na téma „Ochrana seniorů při předváděcích akcích a podomním prodeji“.
Besedy na Kroměřížsku:
úterý 14.5. | 16:00 | MKS Chropyně
středa 15.5. | 10:00 | Klub seniorů v Kroměříži, Velehradská 625
Sdružení obrany spotřebitelů dále upozorňuje, že problematický není jen způsob prodeje a chování prodejců při samotné předváděcí akci, ale záludnosti se mnohdy skrývají v textu smluv, které senioři na předváděcích akcích podepisují, často aniž by měli možnost si smlouvu přečíst, či jejímu obsahu porozumět.
Smlouvy jsou často formulovány tak, aby vyvolaly u spotřebitelů dojem, že je od takovéto smlouvy nemožné či nevýhodné v zákonné lhůtě 14 dnů odstoupit. SOS MaS zaslalo řadě z těchto firem výzvu ke zdržení se protiprávního jednání, či podalo podnět dozorovým orgánům.