Za anonymní kopii obrazu raně barokního italského malíře Orazia Gentileschiho bylo donedávna považováno plátno David rozjímající nad Goliášovou hlavou ze světově proslulé arcibiskupské sbírky v Kroměříži. Tomu odpovídalo také umístění v obrazárně na kroměřížském zámku, kde plátno viselo v nejvyšším, jen špatně viditelném patře panelové expozice historických sálů. Nedávný průzkum a restaurování však obrazu pravděpodobně zajistí zcela jiné, mnohem významnější místo. Odborníci totiž potvrdili, že autorkou kopie je překvapivě Gentileschiho dcera, významná barokní malířka Artemisia (1593 – 1654(?)). Restaurovaný obraz si do 29. září mohou prohlédnout návštěvníci kroměřížského zámku.
Obrazová sbírka olomouckých arcibiskupů soustředěná na zámku v Kroměříži patří k nejvýznamnějším kolekcím nejen v České republice, ale také ve světovém kontextu. Kromě proslulých děl, jakými jsou Tizianův Apollo a Marsyas, Dvojportrét Karla I. Stuarta a Henrietty Marie od Anthonise van Dycka, si návštěvníci kroměřížské obrazárny mohou díky sběratelské vášni biskupů prohlédnout obrazy Paola Veroneseho, Lucase Cranacha st., Annibala Carracciho, Guida Reniho a desítek dalších významných malířů.
Sbírka zahrnuje také obraz David rozjímající nad Goliášovou hlavou, který byl dosud pokládán za kopii neznámého malíře podle obrazu Orazia Gentileschiho z římské Galleria Spada. Anonymitu autora obrazu však podle autorky koncepce výstavy Jany Zapletalové zpochybnil objev zápisu v inventáři olomoucké biskupské rezidence z 9. dubna 1691. Autor inventáře totiž obraz připisuje Gentileschiho dceři Artemisii. „Inventář sestavoval člověk znalý, který patrně ve službách biskupa Karla II. z Lichtensteina-Castelkornu sbírku spravoval a staral se rovněž o akvizice. Jeho přípis ´Arthemio´ musel vycházet z přímé znalosti obrazu od jeho předchozích majitelů nebo například z účtu za platbu. Autor inventáře by jinak neměl zapotřebí takovou marginálii uvádět,“ vysvětlila Zapletalová důvod následného důkladného odborného průzkumu a restaurování obrazu. „A restaurátorský zásah potvrdil technologické i stylistické shody s dílem Artemisie Gentileschi,“ řekla historička umění.
Podle restaurátorky Marie Dočekalové hovoří pro autorství Artemisie Gentileschi vedle záznamu v inventáři především kvalita malby, plně odpovídající jiným obrazům připsaným Artemisii. „Je to především nezaměnitelný jemný způsob práce s odstíny v inkarnátech, tedy ztvárnění lidské pleti, a suverénní provedení drapérií a beránčí kožešiny. V tomto ohledu je rovněž důležité výrazné pentimenti, tedy zřetelná stopa malby původního autorova záměru překrytá jeho vlastní novou verzí, a to v oblasti jílce Davidova meče, řada drobných změn a především zcela autonomně pojednaná krajina, která se originálním Oraziovým obrazem z Galleria Spada pouze volně inspiruje,“ přiblížila Dočekalová důkazy autorství Artemisie Gentileschi.
Jak doplnil garant výstavy Miroslav Kindl, obraz zdobil olomouckou biskupskou rezidenci pravděpodobně až do konce 18. století. „V této době byl převezen do Kroměříže a vsazen do horní části panelové galerie Trůnního sálu zámku. Díky pevnému umístění byl pak obraz patrně ušetřen nechvalně pověstné dražby z roku 1830, která kroměřížskou kolekci ochudila o bezmála 300 obrazů,“ uvedl Kindl.
Návštěvníci Obrazárny kroměřížského zámku si tak i díky této šťastné shodě historických okolností mohou od 7. června do 29. září prohlédnout jak skvělou malířskou práci Artemisie Gentileschi podpořenou umem restaurátorky Marie Dočekalové, ale také dokumentaci restaurátorského zásahu. Tu ostatně společně s dalšími odbornými texty zájemci najdou rovněž v publikaci, která výstavu doprovází. „Katalog přináší například přehled všech známých autorských verzí obrazu s tématem Davida rozjímajícího nad Goliášovou hlavou i pozdějších kopií, jejich proveniencí a odchylek od originální kompozice. Věnuje se nejen verzím, které vytvořil Orazio Gentileschi, nýbrž také všem dokumentovaným obrazům tohoto námětu z ruky jeho dcery Artemisie,“ doplnil Kindl.
Výstava na kroměřížském zámku přitom navazuje na předchozí odborné počiny Muzea umění Olomouc, které veřejnost seznamovaly s restaurováním významných děl z muzejních a arcibiskupských sbírek a za které v roce 2009 získalo památkářského Oskara – Cenu Evropské unie pro kulturní dědictví Europa Nostra.
V obrazové příloze: Artemisia Gentileschi, David rozjímající nad Goliášovou hlavou, po 1610, olej na plátně, 152,5 × 142 cm, Arcibiskupství olomoucké, Arcidiecézní muzeum Kroměříž